Dependența digitală, performanța școlară și sănătatea psihologică a copiilor sunt trei factori interdependenți ai unei perioade de maturitate sănătoase.
Însă oamenii de știință au descoperit recent că interzicerea strictă a telefoanelor mobile în școli nu a avut efectul așteptat, informează focus.ua.
Un studiu realizat de Universitatea din Birmingham a constatat că interzicerea utilizării telefoanelor mobile în școli nu îmbunătățește performanțele academice, starea psihică, somnul sau nivelul de activitate fizică ale elevilor, contrar convingerilor populare. Autorii studiului au comparat datele a 1.227 de elevi din 30 de școli gimnaziale și nu au găsit diferențe semnificative între cele care aveau restricții privind utilizarea telefoanelor și cele care nu aveau, scrie University of Birmingham.
În ciuda acestor constatări, studiul, publicat în revista Lancet Regional Health Europe, a constatat că utilizarea excesivă a telefonului are un impact negativ asupra sănătății mintale a elevilor, a comportamentului în clasă, a tiparelor de somn și a activității fizice. Cu toate acestea, cercetătorul principal, doctorul Victoria Goodyear, a subliniat că interzicerea telefoanelor în școli nu este, în sine, o soluție eficientă la aceste probleme. „Presupunem că numai interdicțiile nu sunt suficiente pentru a aborda efectele negative”, a declarat Goodyear, care a adăugat că este nevoie de o abordare mai largă pentru a aborda problemele de bază. Autorii studiului au concluzionat că ar trebui adoptată o metodă mai „holistică” pentru a combate utilizarea telefonului, mai degrabă decât să se bazeze doar pe măsuri restrictive.
Deși nu resping în totalitate interzicerea telefoanelor, cercetătorii au recomandat ca astfel de măsuri să facă parte dintr-o strategie mai largă de promovare a unor obiceiuri digitale sănătoase în rândul elevilor, mai degrabă decât practici forțate. Constatările vin pe fondul unei dezbateri politice privind interzicerea telefoanelor în sălile de clasă. Ministrul britanic al Educației, Bridget Phillipson, a respins recent apelurile pentru o legislație care ar face astfel de interdicții obligatorii și a afirmat că propunerea Partidului Conservator a fost doar o „manevră de atragere a atenției”. Deși ministrul a fost de acord că telefoanele nu ar trebui să fie utilizate în timpul lecțiilor, a afirmat că școlile ar putea aplica această politică fără a fi nevoie de noi legi de interzicere. Între timp, Partidul Conservator a propus o modificare la proiectul de lege privind bunăstarea copiilor și școlile, care ar cere Guvernului să introducă la nivel național o interdicție totală asupra telefoanelor în sălile de clasă.
Cercetările privind timpul petrecut cu gadgeturile și bunăstarea elevilor sunt încă la apogeu, iar rezultatele acestor lucrări sunt departe de a fi concludente în ceea ce privește eficiența interdicțiilor privind telefoanele. Un studiu realizat în 2015 de Școala de Economie din Londra a constatat că interzicerea telefoanelor în școli a condus la mici îmbunătățiri ale performanței academice, în special în rândul elevilor defavorizați. Cu toate acestea, cercetările mai recente arată că simpla scoatere a telefoanelor din sălile de clasă nu rezolvă problemele mai ample de sănătate mintală și dependență digitală. În timp ce dezbaterea privind interdicțiile continuă, experții cred că o abordare echilibrată care include predarea utilizării responsabile a telefonului poate fi mai eficientă decât restricțiile directe.
Sursa: point.md